Results 1 to 4 of 4

Thread: BIM in de gevelbrance

Lurker
    Current Local Time
    01:02 PM

Not allowed! Not allowed!

BIM in de gevelbrance

Sinds kort werk ik bij een kozijn en vliesgevel bouwer.
    Het is de bedoeling dat wij BIM ready gaan worden.
    Ik heb wat info gevonden op internet en kwam tot de conclusie dat de gevel brance nog niet zo ver is.
    Daar wil ik niet op wachten.
    Nu zou ik graag van de ervaren BIM modelleurs willen horen wat zij verwachten van de data die nodig is om het Revit 3D model goed op te bouwen.
    Ik ga ervan uit dat een ifc voldoende is.
    Maar wat moet daar voor info inzitten.
    Is de ifc parameter Windowifc, Doorifc enz voldoende.
    Of moet er ook info inzitten van het type glas of hang- & sluitwerk.
    De BIM Bais ILS heeft een overzicht van de nodige parameters.
    Moet ik die aanhouden?
    Gaarne wil ik in gesprek komen met Revit modelleurs die hier meer kennis van hebben en die met mij willen delen en/of sparren.
    Ik hoor jullie graag.

Moderator Robin Deurloo's Avatar
    Current Local Time
    03:02 PM

1 Not allowed! Not allowed!
    Ik begrijp dat jullie de uiteindelijke leverancier zijn van de kozijnen/vliesgevels?

Dan zal je uiteindelijk toe moeten naar een model waaraan de hoofdaannemer en architect e.d. kunnen zien wat jullie leveren. Naast IfcWindow e.d. is dat vaak ook de sfb codering, zodat iemand deze kan gebruiken om te filteren in bijvoorbeeld Solibri. Glas lijkt me dan inderdaad ook 1 die men wil weten, dubbel, tripple, brandwerend, gehard, gelaagd enz. heeft allemaal nogal wat consequenties op diverse zaken en dit geld ook voor hang en sluitwerk.

Als voorbeeld heb ik mijn glas voorzien van een merkje (met de daarbij behorende data) voor enkel, dubbel, tripple en veiligheidsglas, maar ik kan me voorstellen dat je als leverancier hier nog extra data aan hangt, zoals de dikte van de elke laag glas, wat er in de spouw zit etc.

De Basis ILS is een goede basis en afhankelijk van de partij waar je voor werkt zal er meer info bij moeten of niet.

De kans is dat nu nog kan worden volstaan met alleen IfcWindow, IfcMember en IfcPlate, een type aanduiding en een document die de soorten glas aangeeft e.d., maar we gaan natuurlijk uiteindelijk toe naar een model waar het allemaal in zit dus als je er echt serieus mee bezig wil gaan is dat zeker iets waar ik naar zou kijken.

Ik weet overigens dat bijvoorbeeld een Rollecate en Portalume hier ook al druk mee zijn, maar wellicht zijn die van een andere orde van grote dan waar jij nu werkt?

Ik zag pas op LinkedIn een document voorbij komen met de ILS Gevel, wat een aanvulling is op de Basis ILS, wellicht heb je daar wat aan (attached aan dit bericht)

OH en welkom op het forum
    Attached Files Attached Files
    Last edited by Robin Deurloo; February 15th, 2020 at 03:41 PM.

Member
    Current Local Time

Voor Sketchup is er als het goed is al een tool voor ramen. Ik ken 1 leverancier van kunststof kozijnen die deze in sketchup uitwerkt en exporteerd naar ifc, maar ik heb nog nooit een ifc van hun gehad dus weet niks af van de parameters.

gaan deze modellen ook gebruikt worden voor productie?
    vanuit mijn oogpunt bij een aannemer hoeft er niet extreem veel info in the zitten, lengte en type ventilatieroosters zijn handig, en type en oppervlakte glas. Als verder de geometrie maar klopt en de profielen goed zijn, hebben we genoeg info.

Doe er vooral niet te veel informatie in, daardoor word het alleen maar onoverzichtelijk.

4.    #4
    Moderator Robin Deurloo's Avatar
    Current Local Time

Interessant dat de gene die deze post is gestart niets meer van zich laat horen.